CMKP partnerem kampanii edukacyjnej „ZMIERZ SIĘ” dotyczącej profilaktyki osteoporozy
Kampania edukacyjna „ZMIERZ SIĘ” została zainicjowana przez Koalicję „Zmierz się z osteoporozą”. Ma ona zwrócić uwagę opinii publicznej na konsekwencje osteoporozy. CMKP jest patronem tego wydarzenia.
W piątek 2 lutego w Centrum Prasowym PAP odbyła się konferencja inicjująca kampanię społeczną „ZMIERZ SIĘ”. Wzięli w niej udział także eksperci z CMKP: prof. Ewa Marcinowska-Suchowierska z Zakładu Geriatrii i Gerontologii Szkoły Zdrowia Publicznego CMKP i przewodnicząca zespołu ekspertów ds. osteoporozy przy Narodowym Instytucie Geriatrii i Reumatologii, prof. Jarosław Pinkas, dyrektor Szkoły Zdrowia Publicznego CMKP i konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego, prof. Jarosław Czubak, dyrektor SPSK im. Adama Grucy CMKP i konsultant krajowy w dziedzinie ortopedii i traumatologii narządu ruchu, prof. Brygida Kwiatkowska, konsultant krajowa w dziedzinie reumatologii oraz Magdalena Kołodziej, prezes zarządu Fundacji MY Pacjenci. Ambasadorką kampanii jest Anna Jurksztowicz, piosenkarka i producentka muzyczna. Spotkanie poprowadziła Iwona Schymalla, redaktor naczelna Medexpress.pl
Osteoporoza zwana jest „cichym złodziejem kości”. Jest chorobą szkieletu prowadzącą do złamań kości, które mogą wystąpić nawet po niewielkim urazie, są to tak zwane złamania osteoporotyczne. Nadmierna podatność na uszkodzenie w osteoporozie wynika ze zmniejszenia gęstości mineralnej kości. Najczęściej występuje osteoporoza pierwotna, będąca konsekwencją starzenia się układu szkieletowego.
– Najczęściej na osteoporozę chorują kobiety w wieku okołomenopauzalnym oraz mężczyźni w podeszłym wieku – podkreślała prof. Brygida Kwiatkowska. – Utrata gęstości mineralnej kości jest nieuchronnym procesem związanym z wiekiem, rozpoczynającym się już około 40. roku życia u kobiet i 45. roku życia u mężczyzn.
Prof. Brygida Kwiatkowska podała, że w Polsce choruje na osteoporozę ok. 2,1 mln osób, z czego 1,7 mln to kobiety. Podkreślała, że konsekwencje nieleczonej osteoporozy to złamania i ogromne wydatki związane z ich leczeniem.
– Osteoporoza nie boli, dlatego jej nie widzimy do momentu, gdy dojdzie do złamania, a wtedy już musimy rozpocząć leczenie. Po pierwszym złamaniu, narasta ryzyko kolejnych – podkreśla prof. Brygida Kwiatkowska.
Tytuł kampanii „ZMIERZ SIĘ” zachęca do tego, by kobiety powyżej 50. i mężczyźni powyżej 70. roku życia regularnie – najlepiej raz w roku – wykonywali pomiary wzrostu.
– Każdy centymetr zmniejszenia wzrostu może świadczyć o tym, że zaczyna się proces prowadzący do osteoporozy – podkreślała prof. Kwiatkowska. – Dlatego warto regularnie sprawdzać, czy zmniejsza się nasz wzrost. Jeśli okaże się, że komuś ubyło kilka centymetrów, koniecznie powinien zrobić badanie gęstości kości, czyli badanie densytometryczne.
Prof. Jarosław Czubak podkreślał, że ze względu na starzenie się społeczeństwa grozi nam tsunami osteoporozy. – Bardzo szybko narasta liczba pacjentów z osteoporozą – podkreśla prof. Czubak. – W związku z postępem medycyny diagnozujemy coraz więcej pacjentów z problemami metabolizmu kostnego, w tym także osteoporozą.
Prof. Ewa Marcinowska-Suchowierska mówiła, że masa kostna kształtuje się wraz z wiekiem. Za młodych lat budujemy bank wytrzymałości naszych kości, a wraz ze starzeniem dochodzi do ubytku masy kostnej. – Dlatego ważne jest, by prowadzić aktywny styl życia i zdrowo się odżywiać przez całe życie – podkreślała prof. Ewa Marcinowska-Suchowierska. – Szczególnie ważne jest spożywanie wapnia i witaminy D. Jeśli jemy ich za mało, powinniśmy je suplementować.
Prof. Jarosław Pinkas dodał, że kampania edukacyjna ma uświadomić ludziom, że mają wpływ na to, czy powstrzymają rozwój osteoporozy. – By jej zapobiec możemy robić przyjemne rzeczy np.: chodzić na spacery, jeść nabiał i jego przetwory – podał prof. Pinkas.