CMKP realizuje projekt FERS1, by zachęcić lekarzy do wyboru specjalizacji deficytowych
4 grudnia w Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego odbyła się konferencja związana z inauguracją projektu unijnego „Wspieranie kształcenia podyplomowego lekarzy w dziedzinach istotnych z punktu widzenia potrzeb epidemiologiczno-demograficznych Polski (FERS1)” który jest zrealizowany przez CMKP. W ramach konferencji odbyła się także debata na temat wspierania specjalizacji deficytowych w Polsce, w której udział wzięli konsultanci krajowi z kilku priorytetowych dziedzin medycyny.
Projekt FERS1 jest jednym ze sposobów zachęcania lekarzy do wyboru deficytowych dziedzin medycyny. Julia Bartyzel-Zakrzewska, kierownik projektu FERS1 w CMKP podkreślała, że projekt rozpoczął się w 2024 roku i będzie realizowany do listopada 2029 r.
– Celem projektu FERS1 jest wspieranie kształcenia podyplomowego lekarzy w 12 specjalizacjach priorytetowych – podkreślała Julia Bartyzel-Zakrzewska. – Dziedziny priorytetowe to takie, w których brakuje nam najwięcej lekarzy specjalistów z punktu widzenia epidemiologiczno-demograficznych potrzeb społeczeństwa Polski. W ramach projektu będziemy także realizować kursy, które mają zwiększyć liczbę lekarzy udzielających świadczeń w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
Projekt dotyczy następujących 12 dziedzin priorytetowych:
- psychiatria
- psychiatria dzieci i młodzieży
- onkologia kliniczna
- chirurgia onkologiczna
- radioterapia onkologiczna
- patomorfologia
- hematologia
- choroby wewnętrzne
- chirurgia ogólna
- pediatria
- geriatria
- medycyna rodzinna
W ramach projektu FERS1 zaplanowane są rożne formy wsparcia:
- Zorganizowanie 2500 kursów specjalizacyjnych z 12 dziedzin objętych projektem dla 8 000 lekarzy.
- Dofinansowanie kosztów podróży i noclegu związanych z realizacją staży poza miejscem zamieszkania.
Dofinansowanie przysługuje, jeżeli staż jest realizowany poza miejscowością zamieszkania oraz jest realizowany poza jednostką prowadzącą szkolenie specjalizacyjne danego lekarza lub jest realizowany w jednostce prowadzącej szkolenie specjalizacyjne, o ile jest oddalona o co najmniej 30 km od miejsca zamieszkania lekarza.
Wsparcie obejmuje dofinansowanie: kosztów podróży z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania stażu i powrotu, kosztów noclegu podczas odbywania stażu, jeżeli miejsce zamieszkania znajduje się w odległości co najmniej 50 km od miejsca odbywania stażu – max. 290 zł/dobę.
Maksymalna kwota dofinansowania – liczba dni udziału w stażu x 390 zł, ale nie więcej niż 10 tys. zł w ramach stażu podstawowego/ każdego kolejnego stażu kierunkowego lub fakultatywnego.
- Dofinansowanie kosztów udziału w zamiejscowych stacjonarnych kursach specjalizacyjnych w ramach projektu FERS1.
Wsparcie obejmuje dofinansowanie:
– kosztów podróży z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania kursu i powrotu;
– kosztów noclegu podczas odbywania kursu, jeżeli miejsce zamieszkania znajduje się
w odległości co najmniej 50 km od miejsca odbywania kursu – max. 290 zł/dobę
– maksymalna kwota dofinansowania – liczba dni udziału w kursie x 390 zł.
- Organizacja kursów z dziedziny medycyny rodzinnej dla 2 000 lekarzy POZ;
- Finansowanie dodatkowych form doskonalenia zawodowego – kursy doskonalące i granty szkoleniowe
Wsparcie w projekcie obejmie 2 elementy w ramach kształcenia podyplomowego:
– kursy doskonalące w ramach obowiązkowego podyplomowego kształcenia ustawicznego. Ok. 50 kursów z zakresu komunikacji oraz wykonywania wybranych specjalistycznych procedur medycznych lub diagnostycznych dla ok. 1500 lekarzy
– inne formy samokształcenia – przyznawane granty szkoleniowe na dofinansowanie z tytułu udziału w krajowych i zagranicznych konferencjach szkoleniowych.
– granty na sfinansowanie: 3500 zł – kwota przeznaczona na sfinansowanie kosztów opłat wpisowych, podróży i noclegu w dodatkowych formach samodoskonalenia (kursy doskonalące, konferencje, sympozja krajowe i zagraniczne.
W trakcie konferencji odbyła się debata na temat wspierania specjalizacji deficytowych w Polsce, w której udział wzięli:
- prof. Ilona Kurnatowska, konsultant krajowa ds. chorób wewnętrznych;
- dr n. med. Aleksandra Lewandowska, konsultant krajowa ds. psychiatrii dzieci i młodzieży;
- prof. CMKP Michał Lew-Starowicz, kierownik Kliniki Psychiatrii CMKP;
- prof. Agnieszka Mastalerz-Migas, konsultant krajowa ds. medycyny rodzinnej (online);
- prof. Wojciech Zegarski, konsultant krajowy ds. chirurgii onkologicznej;
- Janusz Świeczkowski-Feiz, przewodniczący Rady Kształcenia Młodych Kadr Medycznych działającej przy CMKP;
- Monika Rulewska, rezydentka II roku specjalizacji z chirurgii ogólnej;
- Anna Kalina Winogradow, rezydentka I roku psychiatrii z Kliniki Psychiatrii Szpitala Nowowiejskiego w Warszawie, doktorantka na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym;
- Adam Bujanowicz, rezydent I roku pediatrii Oddziału Klinicznego Nefrologii i Pediatrii Dziecięcego Szpitala Klinicznego Warszawskiego im. Józefa Brudzińskiego Uniwersytetu Medycznego w Warszawie.
Najważniejsze wnioski z dyskusji:
- Młodzi lekarze zwracają dużą uwagę na relacje i pracę zespołową oraz atmosferę panującą w placówce, w której mają się specjalizować;
- Dla lekarzy przy wyborze specjalizacji ważne jest, by móc realizować program specjalizacji i uczyć się wiedzy praktycznej. Nie chcą głównie wypełniać dokumentacji medycznej, ale chcą operować, badać i leczyć. Chcą mieć bliski kontakt z pacjentem.
- Młodzi lekarze szukają mentora, który wprowadzi ich w daną dziedzinę;
- Ośrodki szkolące, które pozwalają na to, by osoby w trakcie specjalizacji operowały i miały dostęp do najnowszych metod diagnostycznych i zabiegowych, nie mają problemów z naborem rezydentów;
- Jeśli chcemy, by więcej osób wybierało specjalizacje onkologiczne, warto, by studenci medycyny mieli okazję lepiej poznać ich specyfikę i różnorodność. Padła propozycja, by np.: na ostatnim roku studiów były zajęcia ze specjalistami z różnych dziedzin związanych z onkologią;
- Medycyna rodzinna, psychiatria dzieci i młodzieży oraz psychiatria dorosłych to przykłady specjalizacji deficytowych, którymi w ostatnim czasie udało się zainteresować młodych lekarzy. Dlaczego? Bo w tych dziedzinach doszło do znaczących zmian w organizacji systemu ochrony zdrowia. Dzięki temu młodzi ludzie widzą możliwości swojego rozwoju i planowania ścieżki kariery, ale także cenią sobie te dziedziny, bo mogą w nich pracować zespołowo i mają odpowiednie narzędzia, by kompleksowo zaopiekować się pacjentem.