CMKP rozpoczyna kursy z efektywnej komunikacji
Jak przekazywać niepomyślne wiadomości pacjentom, w jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami, co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent – to tylko niektóre z tematów, które zostaną poruszone w trakcie kursów z komunikacji medycznej, które rozpoczyna Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego. Zaczynamy od kursów online dla ordynatorów i kierowników klinik, bo to, w jaki sposób oni porozumiewają się z innymi członkami zespołu, przekłada się na relacje z pacjentami. Szkolenia w formie online odbędą się 8 i 22 marca. W tym roku zaplanowane są także kursy z komunikacji medycznej dla pozostałych lekarzy.
– Zrobiliśmy ogromny postęp w polskiej medycynie, teraz powinniśmy zająć się komunikacją z pacjentem, jego rodziną i wśród personelu. Dobra komunikacja daje lepsze efekty leczenia – mówi prof. Janina Stępińska, kierownik Zakładu Komunikacji Medycznej Szkoły Zdrowia Publicznego CMKP. – Wiemy, że dobry sposób komunikacji przekłada się na przestrzeganie zaleceń lekarskich i na funkcjonowanie systemu. Ważny jest nie tylko sposób w jaki porozumiewa się lekarz z pacjentem, ale także komunikacja między lekarzem i rodziną chorego oraz w całym zespole diagnostyczno-terapeutycznym – dodaje.
Prof. Janina Stępińska, kierownik naukowy kursu z komunikacji medycznej organizowanego w CMKP podkreśla, że w przychodniach początek wizyty zaczyna się od kontaktu z rejestracją i już na tym etapie bardzo ważna jest odpowiednia komunikacja. Dodaje, że wiele elementów jest ważnych dla osiągnięcia efektu leczniczego.
– Badania dowodzą, że można nauczyć się efektywnej komunikacji, dlatego uruchamiamy specjalne kursy na ten temat. Ich końcowym efektem ma być poprawa jakości opieki i wyników leczenia – mówi prof. Janina Stępińska. – Nie bez znaczenia jest kwestia języka. I nie tylko chodzi o to, żeby porozumiewać się prostym językiem, zrozumiałym dla pacjenta – podkreśla.
Po pandemii COVID-19 bardzo upowszechniły się teleporady lekarskie. One też wymagają specjalnych metod komunikacji. Wykładowcy na kursach z komunikacji medycznej będą mówić m.in.: o różnych modelach komunikacji.
– Świat w ostatnich latach się zmienił, ale nie wszyscy potrafią się w nim odnaleźć – podkreśla prof. Stępińska. – Tym ważniejsza staje się umiejętność komunikacji. Wśród wykładowców są nie tylko bardzo doświadczeni lekarze, ale również eksperci z dziedziny prawa, socjologii, psychologii, języka polskiego zajmujący się komunikacją w medycynie – dodaje. – Wspierają nas eksperci z Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej, Zespołu Języka Medycznego Rady Języka Polskiego PAN, ze Studium Komunikacji WUM, zespołu Rzecznika Praw Pacjenta, a także Akademii Psychologii Przywództwa.
Prof. Stępińska podkreśla, że krótki czas na wizytę nie może usprawiedliwiać braku odpowiedniej komunikacji. – Właśnie dlatego, że lekarz ma niewiele czasu podczas wizyty, powinien wiedzieć jak efektywnie rozmawiać i jak aktywnie słuchać. Co powinien zrobić, by mimo krótkiego czasu, pacjent czuł się wysłuchany, a on zdobył informacje konieczne do tego, by pokierować jego leczeniem – podkreśla prof. Stępińska.
Na kurs z komunikacji medycznej dla ordynatorów i kierowników klinik można zapisać się na stronie kursy.cmkp.edu.pl.