Umowa o współpracy CMKP z Rzecznikiem Praw Pacjenta
Prof. Ryszard Gellert, dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego i Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta podpisali 3 kwietnia br. umowę o współpracy obu instytucji. Wspólnie z Rzecznikiem będziemy wspierać edukację personelu medycznego, by poprawić przestrzeganie praw pacjenta. Będziemy także razem nauczać zasad efektywnej komunikacji z pacjentami oraz wśród członków zespołu terapeutycznego.
– Komunikacja to fundament bezpieczeństwa pacjenta – podkreśla prof. Ryszard Gellert. – Jest niezbędnym narzędziem w pracy klinicznej lekarzy. Umiejętność dobrej rozmowy z pacjentem jest ważna na wszystkich etapach kontaktu z chorym, a szczególnie w czasie zbierania wywiadu czy przekazywania niepomyślnych informacji.
Prof. Gellert dodał, że Szkoła Zdrowia Publicznego CMKP rozpoczęła kursy z komunikacji medycznej – na początek dla ordynatorów i kierowników klinik, ale w planach są także szkolenia dla lekarzy i innych grup zawodowych. Kierownikiem Zakładu Komunikacji Medycznej w Szkole Zdrowia Publicznego CMKP jest prof. Janina Stępińska. W szkoleniach eksperci uczą m.in.: jak przekazywać niepomyślne wiadomości pacjentom, w jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami oraz co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent.
– Zaczęliśmy od kursów online dla ordynatorów i kierowników klinik, bo to, w jaki sposób oni porozumiewają się z innymi członkami zespołu, przekłada się na relacje z pacjentami – podkreśla prof. Gellert. Dodaje, że dobra komunikacji ma wpływ także na przestrzeganie zaleceń lekarskich.
– Poprawa komunikacji z pacjentem i poprawa porozumienia w zespole terapeutycznym to nie tylko element kultury bezpieczeństwa, ale także sposób na podnoszenie jakości w ochronie zdrowia – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. – Od dawna kładziemy nacisk na kompetencje miękkie m.in.: dzięki funduszom unijnym szkoląc personel medyczny z zasad dobrej komunikacji. Cieszę się, że dzięki naszej współpracy będziemy mogli dotrzeć z tą wiedzą do jeszcze większej grupy medyków.
W ramach współpracy CMKP i Rzecznika Praw Pacjenta planowana jest także realizacja wspólnych projektów badawczo-naukowych mających na celu m.in. analizę i ocenę stanu przestrzegania praw pacjenta w Polsce oraz opracowanie metod i narzędzi, które poprawią znajomość praw pacjenta oraz komunikację pacjentów z personelem medycznym. Umowa zakłada także publikację wspólnych artykułów naukowych.