Kursy z zakresu opieki farmaceutycznej 2012/2013
Ogólne wskazówki dotyczące planowania i prowadzenia kursów z zakresu opieki farmaceutycznej w ramach szkoleń ciągłych
Ogólne wskazówki dotyczące planowania i prowadzenia kursów z zakresu opieki farmaceutycznej w ramach szkoleń ciągłych (nie dotyczy kursu podstawowego)
Celem kursu powinno być przede wszystkim:
- wskazanie najczęściej pojawiających się (w danym schorzeniu lub danej populacji chorych) problemów lekowych,
- przedstawienie działań rozwiązujących i zapobiegających problemom lekowym,
- nauczenie farmaceutów specyficznych umiejętności związanych
- z monitorowaniem skuteczności farmakoterapii (np. pomiar ciśnienia, glikemii i in.),
- nauczenie zasad dokumentowania opieki,
- przygotowanie do analizowania zebranych od pacjenta informacji,
- przygotowanie do prowadzenia edukacji dla pacjenta.
Uwaga! Podstawowa wiedzy z zakresu farmakoterapii powinna być przekazana w ramach innych kursów ciągłych, w szczególności z działu „Postępy farmakoterapii”.
Warunki udziału w kursie powinny zostać ustalone w oparciu o dostępne już programy kształcenia i muszą być możliwe do spełnienia przez osoby zainteresowanie udziałem w nim. Mogą pojawić się więc:
- wskazanie konkretnych kursów, w których udział jest wymagany przed przystąpieniem do kursu specjalistycznego z opieki,
- wskazanie konkretnych kursów, w których udział jest pożądany przed przystąpieniem do kursu specjalistycznego z opieki.
Zaleca się, aby warunkiem udziału w kursie obejmującym opiekę w danym schorzeniu (np. dla chorych z nadciśnieniem) był udział w kursie „Podstawy opieki farmaceutycznej”.
Zakres wiedzy będącej przedmiotem kursu powinien uwzględniać:
- charakterystyczne cechy terapii danego schorzenia, w tym przede wszystkim – typowe postaci leków oraz cechy tych leków np. leki wziewne w astmie, insuliny w cukrzycy,
- zakres edukacji, którą farmaceuta powinien przekazać pacjentowi ze szczególnym zwróceniem uwagi na edukację dotyczącą typowych dla danego schorzenia postaci leków (np. inhalatory w astmie), stylu życia (m.in. zalecany wysiłek fizyczny) i diety, samodzielnego monitorowania stanu zdrowia (np. pomiary ciśnienia, glikemii),
- rodzaje problemów lekowych (typowych) dla danego schorzenia oraz możliwości ich wykrywania i rozwiązywania w warunkach polskich,
- zasady ustalania celów terapeutycznych oraz przygotowania planu opieki farmaceutycznej,
- zasady dokumentowania opieki w danym schorzeniu oraz zasady przeprowadzania wywiadu (rodzaj i zakres zbieranych informacji).
Wykładowcy: przede wszystkim farmaceuci, w tym farmaceuci z aptek prowadzących opiekę.
Informacje dodatkowe: nauka powinna być prowadzona w formie zajęć praktycznych (warsztatowych), najlepiej w oparciu o metodologię typu „case study”.
1.29. Podstawy opieki farmaceutycznej
Cel kursu: zapoznanie z ideą i zasadami prowadzenia opieki farmaceutycznej oraz przygotowanie do jej prowadzenia.
Zakres wiedzy będącej przedmiotem kursu:
1. Definicje, cele i uwarunkowania prawne opieki farmaceutycznej
2. Komunikacja z pacjentem:
- Komunikacja werbalna i niewerbalna.
- Style komunikacji: asertywność, agresywność i pasywność.
- Przygotowanie i przekazanie informacji pacjentowi.
- Budowanie relacji z pacjentem.
3. Wykrywanie i rozwiązywanie problemów lekowych:
- definicje i klasyfikacja: niewłaściwy dobór leków, niewłaściwa dawka, działania niepożądane, zjawisko niestosowania się do zaleceń terapeutycznych,
- wykrywanie i rozpoznawanie problemów lekowych,
- rozwiązywanie problemów lekowych – możliwości w tym zakresie farmaceutów w Polsce w świetle obowiązującego prawa.
4. Przygotowanie planu opieki farmaceutycznej:
- ustalenie celów farmakoterapii możliwych do osiągnięcia przez pacjenta,
- przygotowanie indywidualnego planu opieki.
5. Dokumentowanie opieki farmaceutycznej
- wywiad z pacjentem,
- zbieranie i przechowywanie informacji o stanie zdrowia pacjenta w świetle przepisów o ochronie danych osobowych,
- analizowanie zebranych informacji.
6. Prowadzenie edukacji pacjenta
- Wyszukiwanie informacji
- Przygotowanie indywidualnej, przystosowanej do możliwości percepcyjnych pacjenta informacji
7. Ocena skuteczności prowadzonych działań
- Monitorowanie i ocena stanu zdrowia – pomiar wybranych parametrów klinicznych
- Ocena i monitorowanie jakości życia pacjenta – wykorzystanie ankiet
- Ocena poziomu wiedzy pacjenta nt. swojej choroby
Wykładowcy: farmaceuta
Proponowany czas zajęć: 15 godzin
Wiedza i umiejętności wynikowe:
- nawiązanie relacji z pacjentem w celu monitorowania i kontrolowania jego farmakoterapii,
- rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów lekowych
- edukowanie pacjenta,
- wyszukiwanie i analiza informacji z różnych źródeł.
Forma sprawdzianu: test
Informacje dodatkowe:
Proponowany czas na realizację poszczególnych zadań (wszystkie tematy powinny być prowadzone w formie zajęć warsztatowych):
Temat 1 – 1 godzina
Temat 2 – 4 godziny
Temat 3 – 3 godziny
Temat 4 – 2 godziny
Temat 5 – 2 godziny
Temat 6 – 2 godziny
Temat 7 – 1 godzina
1.30. Opieka farmaceutyczna dla pacjentów z cukrzycą
Cel kursu: przygotowanie farmaceutów do: pracy z pacjentem chorym na cukrzycę, wykrywania i rozwiązywania problemów lekowych związanych z cukrzycą oraz edukowania pacjentów.
Warunki udziału w kursie: ukończenie kursu podstawowego z zakresu opieki farmaceutycznej, ukończenie kursu z zakresu: „Postępy w farmakoterapii chorób metabolicznych”
Zakres wiedzy będącej przedmiotem kursu
1. Dokumentowanie opieki farmaceutycznej dla pacjenta z cukrzycą
- wywiad – rodzaj i zakres informacji zbieranych od pacjenta
- edukacja – specyfika informacji przygotowywanych
- analiza zebranych informacji na przykładzie kart pacjenta objętego opieką
- zasady dokumentowania – rodzaj monitorowanych parametrów klinicznych i nieklinicznych
2. Wykrywanie i rozwiązywanie problemów lekowych związanych z cukrzycą
- najczęściej spotykane problemy lekowe związane z farmakoterapią cukrzycy
- normalizacja glikemii jako nadrzędny cel terapii – ocena skuteczności procesu terapeutycznego przez farmaceutę
3. Plan opieki farmaceutycznej:
- zróżnicowanie celów terapeutycznych w cukrzycy I i II typu
- podział odpowiedzialności za działania podejmowane w ramach planu opieki farmaceutycznej pomiędzy farmaceutę i pacjenta
- wybór odpowiednich działań podejmowanych w ramach opieki
4. Monitorowanie stanu zdrowia w cukrzycy
a. nowoczesne urządzenia pomiarowe i dozujące
- kategorie instrumentów dozujących insulinę
- praktyczne informacje dotyczące właściwego korzystania i konserwacji urządzeń pomiarowych i dozujących
- indywidualny dobór urządzenia dla pacjenta z uwzględnieniem aktualnego stanu zdrowia oraz trybu życia
- postępowanie w przypadku uszkodzenia
- b. Ocena skuteczności terapii w oparciu o parametry kliniczne i niekliniczne
- wybrane parametry badań laboratoryjnych istotnych w grupie pacjentów z cukrzycą
- analiza jakości życia
5. Edukacja pacjenta:
- ogólne wiadomości o cukrzycy, metody leczenia, ostre i przewlekłe powikłania cukrzycy, objawy hipoglikemii, postępowanie w przypadku hipoglikemii,
- samokontrola (obsługa glukometrów i penów, prowadzenie dokumentacji pomiarów poziomu cukru we krwi – dzienniczek samokontroli, badanie obecności cukru i acetonu w moczu, pomiar ciśnienia tętniczego)
- użytkowania insulin, obsługa wstrzykiwacza, miejsce i technika podania insuliny,
- stylu życia: dieta, wysiłek fizyczny
Wykładowcy: farmaceuta
Proponowany czas zajęć: 10 godzin
Wiedza i umiejętności wynikowe:
- minimalizowanie ryzyka powikłań ostrych i przewlekłych cukrzycy
- posługiwanie się nowoczesnymi urządzeniami pomiarowymi i dozującymi
- prowadzenia edukacji dla osób chorych na cukrzycę w zakresie insulinoterapii konwencjonalnej i intensywnej
- rozpoznanie i rozwiązanie najczęściej pojawiających się problemów lekowych w cukrzycy
Forma sprawdzianu: Test
Informacje dodatkowe:
Wszystkie tematy powinny być prowadzone w formie zajęć warsztatowych (praktycznych). Proponowany czas na realizację poszczególnych zadań wynosi 2 godziny.
1.31. Opieka farmaceutyczna w nadciśnieniu tętniczym
Cel kursu: przygotowanie farmaceutów do prowadzenia opieki dla pacjentów z nadciśnieniem tętniczym, zapoznanie z ogólnymi zasadami monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz rozpoznawaniem i rozwiązywaniem problemów lekowych związanych z nadciśnieniem
Warunki udziału w kursie: ukończenie kursu podstawowego z zakresu opieki farmaceutycznej, ukończenie kursu „Postępy farmakoterapii w chorobach układu krążenia”
Zakres wiedzy będącej przedmiotem kursu:
1. Prowadzenie dokumentacji opieki farmaceutycznej dla pacjenta z nadciśnieniem tętniczym
- wywiad – rodzaj i zakres informacji zbieranych od pacjenta z nadciśnieniem tętniczym
- edukacja – specyfika informacji przygotowywanych dla pacjenta z nadciśnieniem
- analiza zebranych informacji na przykładzie kart pacjenta objętego opieką
- zasady dokumentowania opieki w nadciśnieniu – rodzaj monitorowanych parametrów klinicznych i nieklinicznych
2. Wykrywanie i rozwiązywanie problemów lekowych związanych z nadciśnieniem tętniczym
- najczęściej spotykane problemy lekowe związane z farmakoterapią nadciśnienia tętniczego
- problem doboru leków w przypadku pacjentów z astmą, cukrzycą i innymi chorobami współistniejącymi
- zjawisko niestosowania się pacjentów do zaleceń terapeutycznych – wykrywanie i zapobieganie
3. Edukowanie pacjenta z nadciśnieniem tętniczym
- informacja na temat choroby, przyczyn powstania, zasad leczenia i konsekwencji odległych
- dieta w nadciśnieniu
- zasady stosowania i zażywania leków
- wpływ stylu życia na rozwój choroby
- wpływ chorób współistniejących na nadciśnienie: astma, cukrzyca, choroby układu krążenia, zaburzenia funkcji nerek i wątroby
4. Monitorowanie stanu zdrowia w nadciśnieniu tętniczym
- zasady pomiaru ciśnienia tętniczego, aparaty do pomiaru ciśnienia tętniczego, samodzielne wykonywanie pomiaru przez pacjenta
- wybrane parametry badań laboratoryjnych istotnych w grupie pacjentów z nadciśnieniem
5. Plan opieki farmaceutycznej:
- ustalanie celów terapeutycznych w nadciśnieniu tętniczym
- podział odpowiedzialności za działania podejmowane w ramach planu opieki farmaceutycznej pomiędzy farmaceutę i pacjenta
- uwzględnienie wpływu zasad funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w Polsce na wybór działań podejmowanych w ramach opieki
Wykładowcy: farmaceuta
Proponowany czas zajęć: 10 godzin:
Wiedza i umiejętności wynikowe:
- Wykrywanie i rozwiązywania najczęstszych problemów lekowych związanych z nadciśnieniem
- Przygotowanie, prowadzenie i analiza dokumentacji opieki farmaceutycznej dla pacjentów z nadciśnienie tętniczym
- Edukowanie w zakresie doboru aparatu i dokonania pomiaru ciśnienia tętniczego
- Edukowania pacjentów na temat choroby i stosowanych przez pacjenta leków
Forma sprawdzianu: test
Informacje dodatkowe:
Wszystkie tematy powinny być prowadzone w formie zajęć warsztatowych. Czas przewidziany na realizację każdej z części (od 1-5) – 2 godziny.
1.32. Opieka farmaceutyczna w astmie oskrzelowej i przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc (POChP)
Cel kursu: przygotowanie farmaceutów do opieki nad pacjentem z cukrzycą, wykształcenie umiejętności w zakresie monitorowania stanu zdrowia pacjenta i radzenia sobie z potencjalnymi i rzeczywistymi problemami lekowymi związanymi z cukrzycą
Warunki udziału w kursie: ukończenie kursu podstawowego z zakresu opieki farmaceutycznej, ukończenie kursu z zakresu „Farmakoterapii stanów spastycznych w chorobach układu oddechowego”, zalecane dodatkowo ukończenie kursu: „Postępy w farmakoterapii chorób alergicznych”
Zakres wiedzy będącej przedmiotem kursu:
1. Prowadzenie dokumentacji opieki farmaceutycznej dla pacjenta z chorobami płuc
- wywiad – zróżnicowanie informacji zbieranych od pacjenta z astmą i POChP
- analiza zebranych informacji na przykładzie kart pacjenta objętego opieką
- zasady dokumentowania opieki w astmie i POChP – rodzaje monitorowanych parametrów klinicznych i nieklinicznych
2. Wykrywanie i rozwiązywanie problemów lekowych związanych z astmą i POChP
- najczęściej spotykane problemy lekowe związane z farmakoterapią chorób płuc, w szczególności z lekami wziewnymi
- problem doboru leków w przypadku pacjentów z astmą i POChP, a innymi chorobami współistniejącymi
- problem braku skuteczności leków wziewnych
3. Edukowanie pacjenta z chorobami płuc
- informacja na temat choroby, przyczyn powstania, zasad leczenia i konsekwencji odległych
- zasady stosowania i zażywania leków wziewnych i doustnych
- wpływ stylu życia na rozwój choroby
- wpływ chorób współistniejących na leczenie astmy i POChP
4. Monitorowanie stanu zdrowia w astmie – wykorzystanie pikflometru
- rodzaje pikflometrów
- samodzielne wykonywanie pomiaru przez pacjenta – zapisywanie i interpretacja
Wykładowcy: farmaceuta
Proponowany czas zajęć: 10 godzin:
Wiedza i umiejętności wynikowe:
- wykrywanie i rozwiązanie najczęstszych problemów lekowych związanych z przewlekłymi schorzeniami górnych dróg oddechowych
- przygotowania i prowadzenia dokumentacji opieki farmaceutycznej dla pacjentów z astmą i POChP
- pomiar przy użyciu pikflometru
- edukowanie pacjentów w zakresie stosowania leków wziewnych
Forma sprawdzianu: test
Informacje dodatkowe:
Wszystkie tematy powinny być prowadzone w formie zajęć warsztatowych.
Temat 1 – 2 godziny
Temat 2 – 3 godziny
Temat 3 – 4 godziny
Temat 4 – 1 godziny
1.33. Reumatologia – profilaktyka i leczenie chorób kości i stawów
Cel kursu: Przygotowanie farmaceutów do prowadzenia profilaktyki zdrowotnej w aptece ogólnodostępnej dla pacjentów ze schorzeniami układu kostno-stawowego, pogłębienie wiedzy na temat sposobów promocji zdrowia, niefarmakologicznego i farmakologicznego leczenia najczęściej spotykanych chorób reumatologicznych.
Zakres wiedzy będącej przedmiotem kursu:
1. Choroba zwyrodnieniowa stawów
2. Osteoporoza
3. Reumatyzm tkanek miękkich
4. Reumatoidalne zapalenie stawów
5. Układowe choroby tkanki łącznej
Wykładowcy: lekarz, farmaceuta
Proponowany czas zajęć: 6 godz.
Wiedza i umiejętności wynikowe:
- Zrozumienie wagi problemu chorób kości i stawów
- Udzielanie pacjentowi podstawowych informacji w zakresie chorób reumatologicznych
- Wyrabianie prozdrowotnych nawyków wśród pacjentów dotyczących narządu ruchu
- Umiejętność doradzania pacjentowi w zakresie doboru leków OTC
Forma sprawdzianu: test
Informacje dodatkowe:
Proponowany czas na realizację poszczególnych zagadnień:
1 – 2 godziny
2 – 1 godzina
3 – 1 godzina
4 – 1 godzina
5 – 1 godzina
1.34. Opieka farmaceutyczna: geriatria
Cel kursu: Przygotowanie farmaceutów do prowadzenia opieki farmaceutycznej skierowanej do pacjentów w starszym wieku.
Warunki udziału w kursie: ukończenie kursu podstawowego z zakresu opieki farmaceutycznej, ukończenie kursu „Wpływ czynników fizjologicznych i patologicznych na działanie leków (indywidualizacja farmakoterapii)”.
Zakres wiedzy będącej przedmiotem kursu:
1. Wykrywanie i rozwiązywanie problemów lekowych występujących w grupie pacjentów geriatrycznych:
- wpływ wieku na losy leków w organizmie i właściwości farmakodynamiczne leków;
- wielochorobowość, polipragmazja;
- leki o zwiększonym ryzyku wystąpienia powikłań, interakcje i działania niepożądane leków;
- dawkowanie leków u osób starszych.
2. Komunikacja z osobą starszą – niwelowanie ograniczeń fizycznych związanych z komunikowaniem, przygotowanie indywidualnych materiałów edukacyjnych dla pacjentów.
3. Zalecenia dotyczące stylu życia: wysiłek fizyczny i dieta u osób powyżej 65 roku życia.
4. Zasady doboru leków OTC w tej populacji pacjentów.
Wykładowcy: farmaceuta.
Proponowany czas zajęć: 8 godz.
Wiedza i umiejętności wynikowe:
- określanie wpływu zmian fizjologicznych na sposób prowadzenia farmakoterapii u osób starszych;
- poznanie zasad i środków ostrożności, które powinny być przestrzegane w czasie prowadzenia farmakoterapii osób w starszym wieku;
- wykrywanie i rozwiązywanie najczęstszych problemów lekowych występujących u osób starszych.
Forma sprawdzianu: sprawdzian testowy.
Informacje dodatkowe:
Wszystkie tematy powinny być prowadzone w formie zajęć warsztatowych (praktycznych). Proponowany czas na realizację każdego z poszczególnych zadań wynosi 2 godziny.
1.35. Opieka farmaceutyczna nad pacjentem hospitalizowanym
Cel kursu: Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych dla właściwej opieki farmaceutycznej nad pacjentem hospitalizowanym.
Zakres wiedzy będącej przedmiotem kursu:
- Analiza karty zleceń pacjenta.
- Rola farmaceuty w optymalizacji terapii
- Interpretacja wyników badań laboratoryjnych.
- Zjawisko compliance i noncompliance.
- Doradztwo: lekarz, pielęgniarka, pacjent.
- Wywiad farmaceutyczny.
Wykładowcy: lekarz, farmaceuta
Proponowany czas zajęć: 8 godzin
Wiedza i umiejętności wynikowe:
- Umiejętność analizy karty zleceń pacjenta i interpretacji wyników badań laboratoryjnych. Umiejętność współpracy w zespole terapeutycznym w opiece nad hospitalizowanym pacjentem.
Forma sprawdzianu: testowy sprawdzian wiedzy będącej przedmiotem kursu.
Informacje dodatkowe:
Proponowany czas na realizację poszczególnych zagadnień:
Po 2 godziny na tematy 4 i 5, na pozostałe z tematów (1- 3 i 6) – po 1 godzinie.